Maandag 11-20-2021

11 oktober 2021 - Plazhi San Pietro, Albanië

We vertrekken vandaag vanuit Burrel. We nemen afscheid van Genti.  Hij gaat eerst nog koffie voor ons zetten, eerder mogen we niet gaan. We vragen naar de weg naar Berat. Dat is een oude stad ergens in het midden van Albanië.  De stad van de duizend ramen wordt Berat  ook wel genoemd. Lijkt ons leuk om te bezoeken. Alleen kun je er alleen komen via een enorme omweg via Tirana.  Maar Genti weet een binnendoor weg die goed te doen is. Hij heeft hem ook wel eens gereden met zijn Panda 2x2. Oké.  Dan kunnen wij dat ook. Het is een prachtige weg maar wel heel veel stenen.

Landschap. Diepe dalen

Maar dan komen we bij een stukje omhoog waarbij we elkaar aankijken met heel veel vraagtekens in onze ogen. Zo super steil, zo modderig, zo smal. Oké,  terug is geen optie en bovendien kunnen we nergens keren.  We slaan een kruisje en Theo zet de auto in de 4x4 slow.  Dan kun je geen snelheid maken. Dan kruipt de auto naar boven. Super spannend want terugglijden op dit pad is niet echt grappig.  Maar wonder boven wonder kruipt de iveco super traag, onverstoorbaar,  omhoog. We weten niet of het nog 10 meter langer had moeten duren maar we zijn boven!! Pfff. Helaas hebben we niet gefilmd of een foto gemaakt.  Achteraf jammer maar op zulke momenten zijn we daar niet mee bezig dus 🥴. En Genti met zijn fiat panda? No way!!

Bergen met grotten erin

We rijden de pas over en komen ineens vanuit het niks  echt waar, op een prachtige asfaltweg mét witte markeringsstrepen. Alsof we op de Veluwe rijden met dennenbossen, eikenbomen en restaurantjes en barretjes. We voelen ons een beetje raar.  Maar dat is maar van korte duur. Na 5 kilometer is het weer gedaan met de pret.  Verzakte wegen, modder en puin op de weg en afdalen van 1982 meter naar 90 meter.  Dan staan we aan de zee. We vinden een soort van camping en er staat nog één camper .  Blijken onze buren uit het luxe resort van vorige week te zijn. Blije buurvrouw met rare man (Duitser). Haha. De man zegt niet veel En de buurvrouw komt echt uit haar camper gestormd, met de armen zwaaiend en "hello hello" gillend. Echt komisch. Maar we snappen dat wel hoor, met zo'n rare man 🤣🤣. Blij dat ze normale mensen zag 😄😄. We gaan zo eten in het restaurant van de camping. We zitten hier écht aan het eind van de wereld, met links en rechts de zee maar in het restaurant kunnen wel 100 mensen zitten. Waarschijnlijk is het in het hoogseizoen heel druk hier.

Oohhhh,  we hebben nog nóóit zo lekker vis gegeten!! Vers uit de zee.  We likken onze vingers af! Fantastisch!!

Lekkerste vis ooit!Echt waar! Recht uit zeeTheo's puinhoop

Mijn restjes

We drinken er witte wijn bij én raki aangeboden door de eigenaar. Topavond!

Mooi uitzicht

1. Monique van Rooij:
    11 oktober 2021
    Mjammie, wij hebben vandaag vissticks gegeten 🙄
  2. Wilma Lauwers:
    Ook lekker hoor! 😄
  3. Monique:
    11 oktober 2021
    Leuk om te lezen over een land waar ik nog nooit ben geweest. Bijzondere ontmoetingen, vriendelijke mensen en een afwisselende omgeving.
    De borden na het eten zagen er artistiek uit🐠🐡🎏
    Gezellige dag morgen!
  4. Wilma Lauwers:
    11 oktober 2021
    Haha, ja, vooral artistiek 🤣. We staan hier op een soort van schiereiland. Morgen wordt het heel.mooi weer en gaan we naar de kaap wandelen. Daar is een kasteel? En een bunkermonument? En een kerkje? En een restaurantje! Je hoort er nog van. Maarr Albanië is het bexoeken meer dan waard.
  5. Toosje Dekkers:
    12 oktober 2021
    Kan niet verser die vis heerlijk😋😋😋
  6. Wilma Lauwers:
    Ja, écht zoooo lekker❤
  7. Ludo Lemmens:
    12 oktober 2021
    Hallo Theo en Wilma, wat een avontuurlijke reis maken jullie. Ongelooflijk wat een spannende onderneming. Wat heeft de meeste indruk op jullie gemaakt.? Het is heerlijk om jullie verhalen te lezen , blijf ze schrijven en geniet , goed op letten onderweg en we kijken uit naar de volgende belevenissen.

Groet Ludo en Maria
  8. Wilma Lauwers:
    12 oktober 2021
    De meeste indruk heeft de Tauern pas gemaakt waar we zonder remmen vanaf gingen 😉. Nee, grapje, alhoewel....
    Wat ons het meeste bij zal blijven is de enorme machtige natuur, ongelofelijk wat een berglandschappen. Nog nooit ergens zo'n indrukwekkende bergen gezien. Én de vriendelijke, gastvrije en vrolijke Albanezen. Ook nog nooit ergens zo welkom gevoeld als toerist als hier in Albanië 👍