Dag 20 Dakar!!

8 november 2018 - Dakar, Senegal

We zijn er!! Gisterenavond zijn we aangekomen bij Lac Rose in DAKAR!! Na een lange middag van strandracen zijn we er. Het was voor ons geen moeilijke etappe. Dat wil zeggen: het was voor onze Daihatsu niet moeilijk. Die ploegt overal doorheen en overheen. De opgang naar het strand was niet eenvoudig. De helft van de teams stond vast in het zand. Dus dat werd slepen en duwen. Maar na 2 uur stond toch iedereen aan de vloedlijn op het hardere zand. Toen was het ieder voor zich. We hadden afgesproken met 3 teams zonder 4x4 dat we achteraan bleven rijden zodat we eventueel konden helpen. De etappe over het strand was 145 km. Halverwege moesten we er even 400 meter af ivm een giflozing plek. Je gelooft het toch niet hè.  Raar hoor. Maar goed: dat werd weer slepen en duwen. Maar gelukt met vereende krachten en de "hulp" van honderd kinderen. Die hadden weer een leuk uurtje en verzetje. Ondertussen werd het alweer vloed en moesten we echt hard gaan rijden. Best spannend. Je moet om de aanrollende golven heenlaveren én zoveel mogelijk op de vloedlijn rijden. Een hele kunst als je zo hard rijdt. Soms mislukte dat dan ook en als een golf je wielen raakt zit je met je neus tegen de voorruit. Zo hard remt dat water je af. Je kunt dan ook niet meer sturen en je ziet niks meer door dat opspattend  water. Dus blijven concentreren en focussen. Voor je het weet verdwijn je in zee 😂. Op de plaats waar we weer van het strand af moesten (de coördinaten staan in het roadboek) hetzelfde verhaal als bij de opgang.  Daar stonden weer de een aantal van de teams vast in het zand. Alleen konden we daar niet helpen omdat we die kilometer los zand zelf zo snel mogelijk over moesten. Stoppen was geen optie: er zijn ook aan ons jeepje grenzen. Maar uiteindelijk stonden we allemaal onder de finish vlag. Er was muziek en koud bier. Wat een ontlading, We waren er emotioneel van. 7000 km! We zijn  er !!.

We hebben hier een rond klein huisje geboekt. Samen met John en Monique en Eva en Marco hebben we gisterenavond lekker buiten zitten koken vóór onze hutten. Gezellig.  We waren allemaal een beetje teut van die 2 biertjes bij de finish.  Niks meer gewend. We kletsen wat na en maken al plannen voor de volgende Challenge. Mongolië?? Haha. We zullen eerst maar eens zien dat we de veiling in Gambia halen. Ook nog een hele toer: grensovergangen, met een boot, chaotisch verkeer.

Maar vandaag hebben we een rustdag. Die zullen we eens goed besteden aan de rand van het zwembad. Pfff. Tot later

1. Erna Snijkers:
    8 november 2018
    Wat een adrenaline daarzo! Wat een avontuur was/is het. Nu inderdaad nog 'even' naar Gambia maar voor nu: RELAX en ENJOY XXX
  2. Frans Van Gennip:
    8 november 2018
    Zo goed bezig daar en weer leuk te lezen geniet van de rustdag
  3. Toosje Dekkers:
    8 november 2018
    Tjonge stoer hoor, geniet van de rust....
  4. Francine:
    8 november 2018
    Ik was heel benieuwd hoe 't zou gaan aan /over 't strand rijden.
    Wat een prestatie 🖒
    Geniet van jullie rustdag , en daarna veilig naar Gambia voor de veiling.🍻
  5. Cor en Nell:
    9 november 2018
    TOPPRESTATIE !!! En wat een chauffeursKunst! Inderdaad met een grote K.
    Geniet maar even van het uitrustmoment en OP met veel succes naar het volgende doel
  6. Mike:
    9 november 2018
    Hoi, gefeliciteerd😀we hebben ook genoten van jullie avontuur😊nu nog even chillen aan het strand 😎ook namens Annelies
  7. Jeanne:
    10 november 2018
    Knap werk geleverd leuk om te lezen.😜
  8. Marie-Janne:
    10 november 2018
    Gefeliciteerd, wat een prestatie!