Dag 16, woensdag 14-7-2021

14 juli 2021 - Kováčovce, Slowakije

We staan op en het water loopt meteen over onze rug. Wat een bloedhitte! We ontbijten in de schaduw maar ook daar is het warm. Als het goed is komt vandaag de oliekeerring binnen. We besluiten om te gaan wandelen. Er is hier een mooi rondje door de korenvelden,  langs wat bosjes, langs de rivier. Zeven kilometer. Oké,  dat gaan we doen. Het is 9.00 uur als we vertrekken.  Verrekijker mee. We zien een mooie roofvogel, de nesten van oeverzwaluws, een plaats waar bijeneters zouden moeten zitten, we lopen door een dorpje. Gewoon een fijne wandeling, op ons gemakje, en Rex kon lekker zwemmen onderweg. Na twee uurtjes waren we weer terug bij de camper. De post was geweest! De onderdelen zijn binnen . We drinken koffie en Theo trekt zijn werkkleding aan 😄. Geen overall deze keer. Gewoon een zwart hemd en zwembroek.  Het is al ongeveer 35 graden. Rex gaat in de camper liggen en ik zet de ventilator op vol vermogen op zijn lijf. Langs de camping zijn ze het korenveld aan het dorsen. Hoop stof. Gelukkig zijn we daar niet allergisch voor 😁. Theo vertrekt met Wim naar het werkplaatsje.  Daar is het wat koeler en staat een werkbank. Die keerring kunnen ze daar vervangen en later dan alle onderdelen weer achter het wiel prutsen. Hoop dat het een beetje gaat  lukken maar dat zal heus wel. Heb alle vertrouwen in die mannen én hun technische kennis en kunnen.

Het is gelukt! Het ging nog soepel ook. Het ging gewoon allemaal volgens plan. En wat Theo niet zeker wist, wist Wim wel en andersom. Twee goeie vakmannen bij elkaar,  dat klust lekker. De 40 stukken gereedschap die gebruikt zijn bij de klus worden weer verdeeld onder de rechtmatige eigenaren . Het lijkt wel of Theo in een ton met smeer is gevallen, net zwarte Piet. Oei, dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen toch? Excuus 😜 🤷‍♀️.  Snel onder de douche want Ellen heeft heerlijke coupes ijs met slagroom voor ons. Verwennerij.

Daarna lopen we met vieren en drie honden naar de rivier. Wim heeft een honderd meter verderop een pad uitgekapt naar de rivier.  We zwemmen samen met de honden en koelen lekker af. Tot Wim zegt dat er mooie waterslangen en grote karpers in zwemmen. Ik ben er heel snel uit! Dat van die waterslangen bleek een grapje, 🤭, maar die karpers zijn écht. Wat is het warm. Pfff.

Morgen gaan we vertrekken. We vragen alvast de rekening. Belachelijk weinig voor Nederlandse begrippen. Theo stelt voor om vanavond pizza's te gaan halen in Hongarije. Het idee wordt enthousiast ontvangen.  Kunnen we iets terugdoen voor de gastvrijheid.

Heerlijke pizza's gehaald. Zo dik belegd met vanalles dat een halve pizza meer dan voldoende is. We zitten nog de hele avond te kletsen terwijl het dondert en verschrikkelijk bliksemt.  Een beetje regen koelt de warme lucht ietsje af. Heerlijk! Wat kan een mens blij worden van wat regen 💦. We gaan op tijd naar bed. Die hitte maakt moe 💤💤🛌

1. Johan:
    15 juli 2021
    Goh, jullie hadden wel wat regen van hier mogen overnemen. Hier valt het nog mee maar in Zuid-Limburg stroomt alles over.
    Geniet nog van de laatste week en de terugreis naar ons platte landje.
  2. Wilma Lauwers:
    15 juli 2021
    We hebben er iets over gehoord! Wat een ellende hè. We gaan stilletjes richting huis. 👍
  3. Monique van Rooij:
    15 juli 2021
    Volgens mij zitten jullie juist in de goede hoek. Wij hebben er hier niet zo'n last van maar in Zuid Limburg staat veel blank. Daar hebben ze zelfs gejetskied op de snelweg🤣
    Weekend moet het droog zijn, dan gaan we motorrijden rond de Moezel. Hebben wij eindelijk ook iets te melden 🙄
    Nog veel plezier!
  4. Wilma Lauwers:
    15 juli 2021
    Wij hebben vannacht óók regen gehad en zo'n heftig onweer met led lichtflitsen. Druppel op gloeiende plaat hier.
  5. Cor en Nell:
    15 juli 2021
    Hier valt de regen inderdaad met bakken uit de lucht. Beslist geen druppel op een gloeiende plaat. Jullie zitten nu aan de “warme kant”. Geniet er nog maar even van.
  6. Wilma Lauwers:
    Dat doen we hoor. Zijn nu weer in Tsjechië. Op de terugweg 😥