Dag 11, achterlicht

9 juli 2021 - Krynica-Zdrój, Polen

We staan lekker op tijd op.  Brood is op dus de yoghurt met rozebotteljam is aan de beurt. Bakje koffie erbij en we kunnen er weer tegen. Theo haalt de motor van de camper af, zoekt zijn helmpje (nog uit Vietnam) boven uit de kist en vertrekt, op avontuur door de bergen op zoek naar een winkeltje. Een uurtje later is ie terug. Helemaal  enthousiast over zijn winkelavonturen in kleine winkeltjes met oude mevrouwtjes die geen woord over de grens spreken.  Dan toch duidelijk  kunnen maken wat je wilt hebben: met handen en voeten, een Pools woordenboekje én de vertaalapp, Theo geniet daarvan.  Leuk hoor.

Daarna komt Janus met "bad news". In de stad is geen passend achterlicht te vinden. Hij heeft 2 Poolse mannen bij. Die gaan vandaag nog wat verder weg om te zoeken naar het juiste achterlicht. Zoooo lief! Zoooo aardig!

Wij gaan Rex zijn hondenmand  uitwassen. Die stinkt namelijk naar een dode beer die al weken in de zon ligt 😮. Dat kan zo niet langer. We hebben er al eens textielverfrisser opgespoten maar dat is écht niet meer afdoende. Even later hangt alles weer fris en fruitig aan de waslijn.

Daarna lopen we weer naar de rivier om Rex te laten zwemmen. We nemen onze waterschoenen mee.  Kunnen wij óók even afkoelen. Theo gaat er wel in maar ik ben er toch een beetje vies van. Vissen, waterslangetjes, drab aan je voeten en godmagwetenwatnogmeer, ik maak wel wat foto's 😁.

Thuis bij de camper eten we een boterham en daar komt onze Janoes mét achterlicht.  We zijn super blij! Kan Theo de verlichting aan de achterkant weer in orde maken. Het past perfect en ziet er beter uit dan de oude😁. Met 20 minuten heeft Theo met de gouden handjes het weer helemaal gefixt.  Kosten?  7,25 euro omgerekend 🤣🤣

Het is inmiddels nog maar 14.00 uur. We rusten even uit en gaan dan de landkaart bekijken. We willen nog naar Slowakije naar de camping van Wim en Ellen.  Daar hebben we onze camper van gekocht. We vinden het leuk om eens gaan te kijken naar hun camping en te zien hoe het hun vergaat.  Slowakije is inmiddels weer geel gekleurd (sinds een paar dagen) dus even uitzoeken of we wel binnen mogen. We denken van wel omdat we gevaccineerd zijn.

Voor vanavond is er een alert binnengekomen op onze gsm's. Noodweer verwacht. Was gisteren ook al maar toen gebeurde er niets. We ruimen straks voor de zekerheid de luifel alvast op. Het is nu warm en benauwd dus kan best wel omslaan straks. We zullen het zien.

Het begint te onweren. Snel naar de bar! Het begint te gieten en te stormen. Rennen naar de camper. Het is pikkedonker en met de lampen aan kaarten we wat. Zak chips erbij, hmmm. Als het weer droog is gaat  Theo  naar de bar, ditmaal om af gaan te rekenen . We hebben hier 4 nachten gebivakkeerd.  Een maximum voor onze doen. Totale kosten 300 zloty's, ongeveer 70 euro. Lachen. Echt voor niks als je hier de entourage ziet.

Ik kook ondertussen een maaltje.  Stevige kippenbillen met groenten en gestoofd in de slagroom. Theo is alwéér naar de bar, ditmaal om rosti te halen.

We bespreken de storm van daarstraks even met Janus (een mens zevert wat af op een dag). Heftig hè? We worden uitgelachen.  Dat was nog niks: vanavond en vannacht gaat het pas écht los. Oké 🤔. We ruimen de luifel op en zetten alles binnen. Laat maar komen.

We gaan aan de afwas en Janoes komt vragen of we forel komen eten. We hebben eigenlijk genoeg gehad maar wilden niet onbeleefd zijn én een verse forel kan er altijd nog wel bij🤣. Het is een soort feestje op de camping. Iedere vrijdag organiseren ze voor de bewoners van het dorpje een forel eetfestijn met muziek. Super gezellig. We schuiven aan en genieten van de lekkerste gerookte forel ooit! Héérlijk ! Wat een gastvrijheid.