Dag 18, vrijdag

16 juli 2021 - Moravský Krumlov, Tsjechië

Op een camping kom je toch niet zo tot rust als in het wild. Op een camping is het gewoon drukker. Je kletst met heel veel mensen en een constante stroom van (meestal) mannen die belangstelling hebben voor onze camper. 😄. Als je ergens wild kampeert  heb je dat niet. Dan is het stil en heerlijk rustig. Dat vinden we fijner. Midden in de natuur met vogeltjes die fluiten, héérlijk.  Nu staan we ook weer zoo mooi. 👍We hebben een wandeling naar het kasteel gemaakt. Daarna wraps gemaakt. Toen was het al 21.00 uur. Kaartje gelegd, kleine whisky gedronken en lekker naar bed.  We zijn 's avonds best moe. Komt ook omdat het nog steeds zo warm is. Gelukkig koelde het vannacht wat af maar 's morgens om 7.00 uur is het alweer heet. We klagen niet hoor!! Is prima vakantie weertje 🌞🌞🌞

We zoeken onze weg door Tsjechië.  Eerste stuk laten we de Garmin het werk doen maar na de koffie zoek ik weer zelf de weggetjes uit op de kaart. Veel mooier en relaxter rijden. Overal binnendoor, mooie weggetjes. Wel beter opletten bij de spoorwegovergangen. Die zijn heel vaak onbewaakt. Maar dan moet je ook echt stoppen omdat er bijv. links maïs staat en rechts een bocht en een huisje. Met onze kop uit de raam hangen om te kunnen zien of er wel of niet een trein aankomt 🙄. Vandeweek hadden we zo'n overgang gewoon over het hoofd gezien en daar waren we best van geschrokken 😮. Gelukkig geen trein🚂🚂 Ja en dan heb je gewoon geluk gehad. 🌈  Dus nu zijn we extra alert.

We zoeven op ons gemakje door de Tsjechische heuvels en bergen. Soms is er een weg afgesloten en rijden we gewoon 50 km om, om toch weer op "de route" te komen. We willen alleen maar "witte" weggetjes op de landkaart rijden. Dat is echt binnendoor, daar genieten we van. Onderweg komen we ook wel eens door een stad. Super moderne stadjes met grote winkelcentra met Lidl, Coop, H&M, Takko etc. De mensen zijn goed gekleed, de meeste rijden in een dikke nieuwe auto en zijn zelf ook dik. Het is een modern, schoon, welvarend land.  Geen rommel, geen rotzooi, mooie huizen en tuinen met veel bloemen. Er zal heus nog wel armoede zijn maar dat zie je nergens, ook niet op het platteland.  Fijne vakantiebestemming hoor

Tegen 17.00 uur vinden we een mooi plekje aan een meer. We klappen de stoelen uit en trekken een blikje bier open. We zitten nog maar net of er komt een man ons duidelijk maken in het Tsjechisch dat we op zíjn land staan en dat we moeten vertrekken. Oké,  dat kan. Hij vertelt dat er 100 meter verderop nog een inrit is naar het meer en dat dat stuk grond van de staat is. Daar mogen we staan. Hij wijst ons de weg en we verkassen. Prima. Net zo mooi, of mooier. We krijgen de camper niet waterpas.  Theo zet de blokken eronder maar die zakken weg. Nou ja, dan maar met ons hoofd aan de andere kant in bed, ook goed.

Er komt een haas aangehuppeld over het veldje. We geloven onze ogen niet! Zo'n grote haas hebben we nog nóóit gezien. Eerst twijfelden we: dat kán geen haas zijn. Het leek wel een kangoeroe 😄 maar dan de grootte van een ree. Ik probeerde snel een foto te maken maar dat mislukte natuurlijk.

Vanochtend hoorden we dat Peter R de Vries is overleden.  We waren er ontdaan van. Verschrikkelijk toch!  En dan al die mensen die omgekomen zijn door het water 😮. Wat een ramp.

En dan krijgen we een appje van Wouter dat ze Tess, de oude hond, vandaag in hebben moeten laten slapen. Dat is geen wereldramp, maar wel een gezinsdrama. Lieve Tess, rust zacht.

We gaan naar bed, het is genoeg geweest voor vandaag. 💤