Dag 19, zaterdag

17 juli 2021 - Vysoký Chlumec, Tsjechië

We staan lekker op ons gemakje op. Eerst ontbijten met brood waar je iemand de hersens mee in kunt slaan maar dat is niet erg. Slok koffie erbij en dan kun je het wel doorslikken 🍞🤣. We zetten de boiler aan voor warm water zodat we fijn kunnen douchen. Dat is wel nodig, het begint overal te kriebelen van het stof en het zweet. Heerlijk om dan je haren te wassen. Fris en schoon starten we de camper en gaan weer op pad. We hebben als doel voor vandaag de grens met Duitsland maar we hebben de navigatie op off road staan dus wie weet hoe het loopt. Maakt ook niet uit. Fijn gevoel!

Het is voor het eerst in bijna drie weken dat de zon niet schijnt.  De temperatuur is prima. Onderweg rijden we door plassen en stroompjes water die van de bergen komen   het heeft blijkbaar geregend vannacht 💦

Rond half vier zijn we de grens over. Wat een verschil met Tsjechië! In Duitsland is alles ordelijk geregeld.  Veel verbodsborden: dit mag niet en dat mag niet en dit moet daar en daar moet hier. Brrr. Geef ons maar Polen, Slowakije en Tsjechië.  Super schoon, netjes en ieder mag daar doen wat ie wil, als het maar met respect voor mens en natuur is.  Dat bevalt ons goed .❤  Ook de natuur en dorpjes en steden zijn gewoon interessanter . Veel meer te kijken en dingen die verwonderen. Maar goed, daar kunnen de Duitsers natuurlijk ook niks aan doen.

We zoeken een overnachtingsplek. Komen uit bij een prachtige camperplek in de bossen  langs een beekje. Dat moet dan ook wel weer gezegd worden: dat is in Duitsland prima geregeld. Gratis mét afvalbakken én toiletten.  Alleen is het vervelende dat we hier met wel 10 campers staan. Gelukkig in een hoekje. Trouwens, de andere mensen zien we niet hoor. Die zitten binnen in hun witte camper tv te kijken. Wij maken nog een mooie wandeling. Het weer is goed, de zon schijnt nog en het is héérlijk.

1. Marie-Janne:
    18 juli 2021
    Leuk om jullie vakantieverhalen weer te lezen Wilma. En dankzij Theo’s handigheid met auto’s kunnen jullie lekker door blijven rijden.
    Let er op de terugweg wel op dat door wateroverlast delen van West-Duitsland moeilijk begaanbaar zijn. Maar dat zul jij als navigator wel weten!
  2. Wilma Lauwers:
    Ja, doen we. Echt een drama met dat water. 🙄
  3. Annelies:
    18 juli 2021
    Maar moet met jullie 4x4 geen probleem zijn toch? Die is wel wat gewend!
  4. Wilma Lauwers:
    18 juli 2021
    Géén probleem alleen moet de sper wél meewerken 🙄